Вітаю Вас, Гість
Головна » 2018 » Квітень » 19 » Світ у вимірі математики
13:23
Світ у вимірі математики

Математика в іграх

 

Для дітей старшої групи

 

   Коли діти знають назви чисел, може здатися, що вони вже вміють лічити. Але досить часто, лічачи предмети і вказуючи пальчиком на один із них, вони промовляють не одне, а кілька чисел, або навпаки, рухають пальчик швидше, ніж устигають промовляти. Тобто вони ще не усвідомлюють
відповідність “кількість — число”. Допомогти їм у цьому може досвід, набутий в іграх.

Пропонуємо добірку простих і веселих ігор математичного спрямування.

ЛІЧИМО ВСЕ ДОВКОЛА

  Надзвичайно цікаво лічити те, що завжди має­мо при собі. Хай діти сядуть рядочком на лаві — й починайте рахувати! Скільки дітей? Скільки носиків? Скільки животиків? А щічок (вушок, ні­жок)? Щоразу нехай лічить новий гравець. Про­довжуйте грати доти, поки хтось із вихованців не помітить закономірність — кількість носиків та животиків однакова і дорівнює кількості дітей, так само однакова й кількість щічок, ніжок, вушок, але їх удвічі більше, ніж дітей. А краще грайте так, поки всі не навчаться використовувати знання про цю закономірність.

У БУДИНОЧКУ

   Кожна дитина малює крейдою на підлозі свій “будиночок” (або можна покласти гімнастичні обручі). Педагог дає завдання: помістити у ко­жен “будиночок” дві ноги, потім одну, потім чоти­ри ноги (для цього потрібно покликати ще одну дитину).

  Цікавим буде й завдання спертися на підлогу в “будиночку” трьома частинами тіла. Діти здо­гадаються, що можна доторкнутися до підлоги двома ногами і рукою. А як зробити це інакше? Чи може бути п’ять точок опори? А шість?

ЗАПУСТИМО ХВИЛЮ

   Сидячи на лаві, можна пограти й у таку гру. Учасники кладуть руки собі на коліна. Перший гравець починає лічбу: “Один, два...” (при цьому по черзі плескає долонями по колінах), другий продовжує... і т.д. Лічити по порядку не так і склад­но, коли руки лежать на своїх колінах. А якщо їх перехрестити, покласти на коліна сусідів і запус­тити “хвилю лічби”? Спробуйте не збитися!

 

МАТЕМАТИЧНИЙ МАСАЖ

Можна лічити, орієнтуючись лише на дотикові відчуття! Дитина повертається до дорослого спи­ною, і той натискає на неї пальцем кілька разів. Завдання дитини — показати на пальцях, скільки точок було “намальовано”. У цю гру дошкільнята залюбки грають і самі.

ЗАЙЧИКИ ТА ВУШКА

Складіть зайчиків з лічильних паличок та гео­метричних фігур. Накрийте їх аркушем паперу так, щоб було видно лише вушка. Скільки зайчи­ків сховалося? А тепер, навпаки, кількох зайчиків накрийте так, щоб не було видно вушок. Скільки вушок сховалося? Дітям дуже подобається са­мим складати й накривати зайчиків та запитува­ти одне одного. Час від часу варто перелічувати зайчиків та вушка, аби переконатися у правиль­ності відповіді.

 

ХОВАНКИ

Можна ховати і самих гравців. Наприклад, за фліпчартом. Тоді видно їхні ноги, і потрібно здо­гадатися, скільки дітей заховалося. Цікаво лічити їхні колінця, долоньки, носики й вушка тощо.

 

ЖАБКИ-ПОСТРИБАЙКИ

У цю гру добре грати надворі. Дитячий гурт лі­чилкою обирає “жабку”. Дорослий пошепки (щоб “жабка” не чула) каже, скільки стрибків має зро­бити “жабка” (наприклад, 10). “Жабка” стрибає кілька разів, а решта тихо лічать, потім на паль­цях показують, скільки ще стрибків їй потрібно зробити, щоб вийшла необхідна кількість. Якщо “жабка” стрибнула більше, ніж треба, гравці по­казують, скільки було зайвих стрибків. Наприкінці “жабка” повинна сказати, скільки разів вона мала стрибнути.

 

ЛІЧИМО КРОКИ

Чи знаєте ви, скільки кроків від вхідних дверей до спальні? А від лялькового будиночка до кон­структора? Пропонуйте дітям робити припущен­ня й перевіряти їх. Так вони опановуватимуть не лише лічбу, а й уміння орієнтуватися в просторі, визначати відстань.

Звісно, кроками можна відмірювати і відстань до схованого “скарбу”. Це завдання подобається малятам найдужче!

НА ЯКОМУ ПОВЕРСІ?

Скажіть вихованцям, що у 10-поверховому будинку сховалася киця. Нехай спробують від­гадати, на якому поверсі. Коли вони висловлю­ватимуть припущення, відповідайте: “Вище” або “Нижче”. Таким чином закріплюватимете уявлен­ня про порядок чисел та відношення між ними.

СМАЧНА ЛІЧБА

Вправи з лічби можна й присмачити. Запропо­нуйте дитині заплющити очі й відкрити рот і по­кладіть їй на язик кілька родзинок. Чи зможе ма­люк полічити й сказати, скільки їх?

ФОКУС

  Попросіть дитину задумати число й виклас­ти відповідну кількість паличок так, щоб ви не бачили. Потім запропонуйте виконати деякі пере­творення: “Додай 5, відніми 3. Назви те, що ви­йшло, і я відгадаю число, яке ти задумав”. (Для цього потрібно від названого числа відняти 2). Дитина буде у захваті, коли ви назвете задумане нею число, до того ж і сама повправляється у до­даванні та відніманні.

ЛІЧИЛЬНІ ПАЛИЧКИ

  Цей чудовий матеріал дає можливість провес­ти безліч ігор і водночас вчити малят рахувати, викладати послідовності та симетричні малюнки, масштабувати зображення, а ще розуміти й утри­мувати в пам’яті інструкції, що є одним з надважливих для майбутнього школярика вмінь.

Прості завдання

- Продовжити послідовність, викладену з па­личок педагогом.

- Замінити на малюнку всі червоні палички си­німи. Яких паличок більше (менше)? Скільки паличок ви замінили?

- Витягнути з мішечка доміно й покласти біля кожної його ділянки стільки паличок, скільки на ній крапочок.

- Взяти 5 (чи іншу кількість) паличок одного кольору і скласти з них картинки, які нама­льовані на дошці.

 

Складні завдання

 За ширмами педагог ховає кілька зображень- схем, викладених з паличок різних кольорів. Зображення мають бути не однакової склад­ності, по 3 фігури кожного рівня: рожеві — най­простіші, жовті — трохи складніші, червоні — складні.

1.  Знайти за ширмою схемку, викладену з роже­вих паличок, запам’ятати її.

2.  Повернутися до свого столу, скласти з паличок таку ж саму.

3.  Намалювати її на аркуші в клітинку.

4. З малюнком піти до ширми, перевірити, чи все правильно.

5. Якщо зображення правильно складене і на­мальоване, дитина може почати шукати за ширмою наступне і повторити з ним ті самі дії. Якщо ж неправильно — дитина має знайти по­милку.

Виконавши всі завдання одного рівня, дитина переходить на наступний. ■

 

Категорія: Дошкільна група | Переглядів: 27 | Додав: informatik | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]